Orientálny brušný tanec - krátke predstavenie

Orientálny tanec alebo v našich končinách skôr známy pod názvom brušný tanec, má svoj pôvod v starých kultúrach Afriky, Indie a Blízkeho východu a predpokladá sa, že svoje prakorene má v kulte plodnosti. V súčasnosti je celosvetovo rozšírený a jeho bohatá história ako i celosvetové rozšírenie ovplyvnili bohatú pestrosť štýlov v orientálnom tanci.


Základom orientálneho tanca sú jemné krúživé, hojdavé a vlnivé pohyby, ale bohaté zastúpenie majú aj rôzne akcenty, dynamické trasy či chvenia. Hlavný dôraz je kladený na pohyb bokov a panvy (od toho sa zrejme odvodil jeho názov brušný tanec), ale do tana sa veľmi intenzívne zapájajú prakticky všetky časti tela. V úvode je dôraz kladený na izolácie, teda izolované pohyby jednotlivých častí tela, ale postupne sa tieto pohyby rôzne spájajú a kombinujú do komplexných tanečných prvkov.


Orientálnemu tancu ako hobby sa môžu venovať dievčatá a ženy bez obmedzenia veku, postavy či pohybových daností. Je to tanec, ktorý umožňuje každej tanečnici vyjadriť svoju vlastnú osobnosť, fantáziu a emócie. Je to krásne umenie, ktorému sa s láskou dá venovať dlhé roky a zároveň v ňom stále objavovať niečo nové.


Pri orientálnom tanci sa posilňuje správne držanie tela, rozvíja sa pohyblivosť a elegancia pohybov, zlepšuje sa orientácia v priestore, precvičuje sa pamäť, zlepšuje sa koordinácia a rozvíja sa cit pre rytmus. Má množstvo pozitívnych terapeutických účinkov na fyzické i psychické zdravie:

  • - posilňuje sa svalstvo a uvoľňujú sa niektoré svalové bloky a napätia,
  • - zlepšuje sa pohyblivosť kĺbov,
  • - zvyšuje celkovú flexibilitu tela,
  • - pomáha pri formovaní postavy a pri častom a intenzívnom tancovaní môže pomáhať pri redukcii hmotnosti,
  • - môžu sa zmierňovať bolesti chrbtice, tráviace problémy, menštruačné a klimakterické problémy,
  • - uvoľňuje sa napätie v panvovej oblasti, čo môže pomôcť pri liečbe neplodnosti,
  • - napomáha redukovať a eliminovať psychické problémy (napr. depresie, komunikačné problémy, psychické preťaženie a stres, nízke sebavedomie, tréma, a pod.).

  • Orientálny tanec môže byť teda alternatívnou formou cvičenia, ale i formou relaxu.

  • I napriek tomu, že tento tanec na prvý pohľad môže vyzerať jednoducho, zo začiatku je pomerne náročný a jeho zvládnutie si vyžaduje istý čas a preto je potrebná trpezlivosť. Počiatočné ťažké chvíľky však po čase vystrieda zadosťučinenie z ladných pohybov vlastného tela.


V súvislosti s orientálnym tancom si môžete prečítať aj niekoľko článkov v médiách dostupných na internete, na ktorých som v minulosti spolupracovala.

  1. Orientálny tanec - pohladenie pre telo i dušu (Zajtrajšie noviny, 22.10.2012)
  2. Brušné tance podporia vaše zdravie i sebavedomie (Korzár - príloha Pohoda ženám, 25.1.2011)



Foto: osobný fotoarchív



Editované: 28.10.2019